Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Nová hrozba aj pre Slovákov? MAPA nebezpečných vojnových zón, cez ktoré môžete letieť na dovolenku

Zobraziť galériu (5)
(Zdroj: topky)

BRATISLAVA - Onedlho sa z Európy takmer nikam nedostaneme. Letecké spoločnosti menia trasy letov. Letecké katastrofy na Ukrajine a v Egypte, pri ktorých umreli stovky nevinných ľudí, nútia pilotov, aby sa vyhýbali nebezpečným zónam. Pozreli sme sa, kde hrozí smrteľné nebezpečenstvo počas letu Slovákom, ktorí lietajú najčastejšie zo strednej Európy.

Vznik novej bezletovej zóny v dôsledku leteckej katastrofy či vysokého ohrozenia znamená pre leteckých dopravcov vždy veľký problém. Aerolinky sú v takom prípade totiž nútené prekresľovať trasy svojich spojov. Môže za to terorizmus či občianska vojna a následné bezprostredné nebezpečenstvo.

Po zostrelení malajzíjskeho boeingu a páde ruského airbusu v Egypte aerolinky menia trasy letov. V súčasnosti sa nelieta nad východnou Ukrajinou, Líbyou či severom Sýrie. Nie celkom bezpečné sú aj niektoré regióny Afriky. Z Viedne lietajú aj mnohí Slováci. Rakúska metropola ponúka lety do Dubaja, Somálska, Pekingu či Perzského zálivu.

Nová hrozba aj pre
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: topky)

Od vlaňajšieho júla, kedy bolo nad nepokojnou východnou Ukrajinou zostrelené raketou malajzijské dopravné lietadlo s 298 ľuďmi na palube, si letecké spoločnosti zvykajú na obmedzenie priestoru pre dopravu východným smerom. Ako je možné vidieť z monitoringu letov z portálu flightradar24.com, cez východnú Ukrajinu sa prakticky nelieta. V súčasnosti je tam zamrznutý konflikt medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

Trasy letov nad Ukrajinou v súčasnosti

Nová hrozba aj pre
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: topky)

Sobotňajší pád ruského lietadla v Egypte, ku ktorému sa hlási radikálna organizácia Islamský štát (IS), teraz zvýšil neistotu aj v juhovýchodnom smere. Niektoré západné letecké spoločnosti už z vlastnej iniciatívy obmedzili lety nad Sinajským polostrovom, kde došlo k poslednej katastrofe, a to iba 16 mesiacov po poslednom významnom obmedzení letov nad Ukrajinou, po ktorej siahlo 11 aeroliniek.

Terajšie rozhodnutie leteckých spoločností Air France, Lufthansa alebo Emirates dobrovoľne sa vyhýbať Sinajskému polostrovu platí do "odvolania". Respektíve do doby, než sa vysvetlia príčiny pádu ruského lietadla, ktoré sa údajne rozlomilo vo vzduchu. Egypt na danej trase stanovil aj limit minimálnej letovej hladiny na 7000 metrov z pôvodných 3300 metrov. Pritom ruský airbus bol pred tragédiou vo výške 9000 metrov.

Trasy letov nad Líbyou a Egyptom v súčasnosti

Nová hrozba aj pre
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: topky)

Zóny, ktoré aerolinkám zakazujú štátne úrady, sú dvojakého typu. Do oblastí, kam napríklad francúzske stroje nemôžu vôbec, patrí okrem Ukrajiny aj Sýria a Irak, kde sa okrem zúriacich pozemných bojov odohrávajú vojenské nálety proti IS. Potom je to aj Líbya a Jemen, teda krajiny, ktoré sú tiež rozvrátené vnútornými spormi.

Sýria je totálne rozvrátená krajina. Navyše, koalícia spojencov na čele s USA bombarduje džihádistov z IS. Na konci septembra sa k nim pridalo aj Rusko, čo vytvorilo nad Sýriou absolútne nevyhovujúci letový priestor.

Trasy letov nad Sýriou a Irakom v súčasnosti

Nová hrozba aj pre
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: topky)

V iných polozakázaných zónach je stanovená minimálna výška hladiny letu, kam patrí Afganistan, Pakistan, západný Irán, Sudán, Južný Sudán a Somálsko. Pri týchto krajinách sa nepočíta s tým, že by lietadlá boli ohrozené v niekoľkých tisícoch metroch nad zemou, čo sa vlani predpokladalo aj v prípade východnej Ukrajiny, ktorú ovládajú preruskí separatisti.

České letecké spoločnosti obmedzili lety nad problémovými oblasťami

České letecké spoločnosti obmedzili lety nad určitými územiami. Obmedzenia zahŕňajú územia alebo časti územia Líbye, Sýrie, Iraku, Iránu, Jemenu, Sudánu, Južného Sudánu, Somálska a Ukrajiny a tiež Krymský a Sinajský polostrov.

Zisťovali sme ako bezpečnostnú situáciu monitoruje naše bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika. "Opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na letiskách nezavádzajú letiská svojvoľne. Všetky letiská v Európskej únii, vrátane Letiska M. R. Štefánika v Bratislave, sa riadia nariadeniami Európskej komisie o opatreniach na vykonávanie spoločných základných noriem bezpečnostnej ochrany civilného letectva. Akúkoľvek zmenu legislatívy zo strany Európskej komisie bude bratislavské letisko rešpektovať," zareagovala pre Topky hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.

Ministerstvo upozorňuje pred nebezpečnými regiónmi

Aj naše úrady pozorne sledujú bezpečnostnú situáciu v zahraničí. "Situáciu v Egypte vrátane vývoja na Sinajskom polostrove pozorne sledujeme a pravidelne vyhodnocujeme," informoval nás hovorca ministerstva zahraničných vecí Peter Stano a dodal, že na webe ministerstva nájdu občania potrebné informácie. Ohľadom Egypta na nej nájdu nasledovné informácie. "Mať na pamäti, že terorizmus predstavuje v Egypte vážnu hrozbu pre bezpečnosť, vrátane ohrozenia pre turistov. Severný Sinaj, ako aj západné územia hraničiace s Líbyou, považujeme dlhodobo za rizikové a opakovane upozorňujeme občanov, aby do nich necestovali. Rovnako neodporúčam cestovať do oblasti oázy El Wahat el Bahriya, a do západných a južných oblastí oázy Siwa."

Bezpečnostná situácia v prímorských strediskách na kontinentálnom pobreží Červeného mora (napr. Hurgáda, Safaga, Marsa Alam) i v turistických centrách v povodí Nílu južne od Luxoru je stabilizovaná. "Odporúčame však zvážiť nevyhnutnosť organizovaných výletov aj individuálnej turistiky do púštnych oblastí západne od povodia Nílu až po hranicu s Líbyou, delty Nílu, do Káhiry, Alexandrie a Fajjúmu," varuje ministerstvo.

Riziko je zvlášť aktuálne počas výročí politických udalostí po januári 2011 alebo sviatkov. "V súvislosti s tragickým pádom ruského lietadla zatiaľ neboli prijaté žiadne konkrétne opatrenia alebo odporúčania, keďže stále nie sú k dispozícii úplné oficiálne výsledky vyšetrovania, ani jednoznačná odpoveď na to, čo viedlo k pádu lietadla," tvrdí Stano.

V Egypte sú desiatky Slovákov

V súčasnosti má ministerstvo v registračnom formulári zaznamenaných 31 občanov, ktorí by sa mali zdržiavať v Egypte, reálne číslo však býva spravidla niekoľkonásobne vyššie a reálnejší prehľad majú cestovné kancelárie, ktorá organizujú v Egypte pobytové a poznávacie zájazdy, tvrdí Stano.

Bezpečnosť lietania je na vysokom štandarde

"Už dnes sú bezpečnostné opatrenia na letiskách mimoriadne striktné vo vzťahu k pasažierom, ďalšie zmeny môžu prísť len s novými, neznámymi formami útokov, ktoré sa však doteraz nevyskytli. Neviem konkretizovať, čo by to mohlo byť, je to len úvaha v teoretickej rovine," povedal pre Topky bezpečnostný expert Milan Žitný.

Zhoduje sa s ním aj iný nami oslovený analytik. "Bezpečnosť je už dnes na vysokom štandarde. Otázkou je, ako sa pravidlá dodržiavajú. Na európskych či severoamerických letiskách je štandard veľmi vysoký," povedal nám analytik Jaroslav Naď z inštitútu CEPI s tým, že po páde ruského airbusu neočakáva zásadné sprísnenie bezpečnostných opatreniach oproti súčasnosti.

Možnosť ohrozenia sa nedá nikdy vylúčiť

"Vždy sa po čase objavia nové formy ohrozenia, ako boli napríklad tekuté bomby, "neodhaliteľné" výbušniny, atď," myslí si Naď. Ale základné pravidlo platí: "Ak sa bezpečnostné štandardy na letiskách naozaj striktne dodržiavajú, možnosť ohrozenia je minimálna. Nikdy sa ale nedá úplne vylúčiť," dodal.

Podľa Milana Žitného na odstránení teroristickej hrozby musia popracovať najmä politici. "Kľúč k čo najväčšej minimalizácii akéhokoľvek terorizmu, nielen leteckého, leží v politickej rovine - to znamená, že treba odstrániť príčiny tohto nebezpečného javu. Riešenie nie je v rukách bezpečnostných ani technických špecialistov, je v rukách politikov svetových mocností. Určite však nie je cestou k riešeniu taká klasifikácia, ktorá delí zločincov na "umiernených" a radikálnych teroristov, ako to vidíme v politike USA. Je to to isté, ako keby sme vraveli, že existuje dobrý vrah, to je ten náš, a zlý vrah, to je ten, čo nie je náš kamarát," povedal nám Žitný. Sám hodnotí správu amerických tajných služieb, že za pádom ruského airbusu je bomba islamistov, opatrne. Treba si počkať na forenzné výsledky vyšetrovateľov, dovtedy to budú len špekulácie.

Zmena trás prináša komplikácie

Odklonenie lietadiel kvôli najrôznejším obmedzeniam sa premieta do predĺženia cesty až o stovky kilometrov, čo sa môže skôr či neskôr odraziť v cene leteniek, píše Le Nouvel Observateur.

Najabsurdnejšie je podľa časopisu spojenie z jordánskej metropoly Ammánu do libanonského hlavného mesta Bejrútu. Cesta medzi mestami, ktoré sú od seba vzdušnou čiarou vzdialené 240 kilometrov, trvá letecky vyše dve hodiny. Lietadlá sa totiž vyhýbajú Izraelu a teraz aj severnej časti Sinaja.

Viac o téme: MapaLietadloTeroristiIslamský štátLety
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu