Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Záchranári v plnom nasadení: Pripravení vždy pomáhať, v roku 2014 vybavili viac ako milión hovorov!

Boris Chmel, manažér komunikácie s verejnosťou, National emergency center Zobraziť galériu (3)
Boris Chmel, manažér komunikácie s verejnosťou, National emergency center (Zdroj: Foto: national emergency center)

BRATISLAVA - Za uplynulý rok zaznamenali záchranári na tiesňovej linke viac ako milión volaní. Šesť z desiatich volaní na číslo 155 sa neskončilo výjazdom záchranky. Operátori situáciu vyriešili konzultáciou alebo odporúčaním. Oproti roku 2013 sa podiel volaní mierne zvýšil.

"Na tiesňovú linku 155 zavolalo vlani takmer 1 274 000 ľudí, pričom záchranári vyrazili za pacientom 515-tisíc krát," informoval hovorca záchranárov Boris Chmel. To znamená, že takmer 760-tisíc hovorov zdravotnícki operátori vyriešili inak, a to konzultáciou alebo odporúčaním navštíviť všeobecné lekára či lekársku pohotovosť. "Dôvodom vysokého počtu volaní bez potrebného výjazdu je to, že väčšina ľudí stále nevie, k akým stavom si volať záchrannú zdravotnú službu," doplnil Chmel.

Záchranári v plnom nasadení:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Foto: national emergency center)

Je prirodzené, že volajúci pri strachu o svoje zdravie nemusia vždy objektívne zhodnotiť situáciu. Je potrebné uvedomiť si, že zdravotnícki záchranári zasahujú pri udalostiach, pri ktorých došlo k náhlemu ohrozeniu ľudského života a zdravia, tam kde treba poskytnúť neodkladnú, urgentnú zdravotnú starostlivosť. "Zdravotnícki záchranári nechodia ku chronickým stavom či zvýšeným teplotám a nesuplujú pohotovosti. V záchrankách totiž sedia odborníci na urgentnú medicínu a nie praktickí lekári," vysvetlil Chmel.

Na tiesňovú linku tak zvyknú volať ľudia po zlom vyhodnotení situácie, no niektorí ju dokonca využívajú ako taxíky, keď sa napr. potrebujú dostať do nemocnice. "Zavolajú k banalite, no vedia, čo majú do telefónu povedať, aby im operátor poslal pomoc. V praxi to potom vyzerá tak, že volajúci sa sťažuje na bolesť na hrudníku, no záchranári po príchode na miesto zistia, že si reálne sťažuje iba na bolesti palca na nohe. Posádka, ktorá stratila čas takýmto výjazdom pritom mohla byť potrebná pri omnoho závažnejšom stave, kedy je naozaj ohrozené zdravie a život človeka," zdôraznil hovorca. Popri zbytočných či zavádzajúcich telefonátoch záchranári vlani zaznamenali zároveň aj 3 500 prípadov, kedy sa na nahlásenom mieste udalosti nikto nenachádzal.

Záchranári v plnom nasadení:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Foto: national emergency center)

"Netreba zabúdať, že život môže pritom zachrániť každý z nás poskytnutím prvej pomoci. No nevedomosť, strach či neochota ju poskytnúť, pripravuje mnohých o šancu na prežitie do príchodu záchranárov. Nestačí totiž len zavolať na 155-ku, ako si to niektorí ľudia myslia. Volajúci by mal zostať s postihnutým do príchodu záchranky a nebáť sa aj podľa rád operátora poskytnúť prvú pomoc," vysvetlil Chmel.

Najviac hovorov na 155-ku za uplynulý rok 

Najviac hovorov na linku 155 bolo tak ako pominulé roky na východnom Slovensku.
Rekord drží Košický kraj, kde volalo vyše 200-tisíc ľudí. Len o tisíc hovorov menej bolo v Prešovskom kraji. Na opačnom konci je Trenčiansky kraj so 110-tísic hovormi.

Je potrebné zdôrazniť, že priemerný dojazdový čas ambulancie zdravotnej záchrannej služby na miesto udalosti bol 11 a pol minúty.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu